Kymmendön kesäsaari
Ruotsissa osataan hoitaa ja jalostaa oman suurmiehensä
perintöä. Se tuli hyvin selväksi viikonlopun aikana Strindbergin (1849–1912)
jalanjäljillä. Itse suunniteltu Strindberg-matka vaatii vähän etukäteistyötä,
mutta yllättävän paljon ehtii yhden viikonlopun aikana.
Kymmendön saari runsaan kolmenkymmenen kilometrin päässä
Tukholmasta oli August Strindbergille tärkeä. Kun hän 1870-luvulla löysi
saareen, matka sinne Tukholmasta kesti varmaankin pari päivää, nyt saaren
saavuttaa nopeasti. Tukholmasta idylliseen Dalarö-nimiseen kylään ajaa autolla puolessa
tunnissa, myös bussit näyttivät liikennöivän sinne usein. Dalarön pienestä
satamasta lähtee Skärgården-niminen laiva muutaman kerran päivässä parin tunnin
pituiselle reitille kiertämään lähisaaria. Laivamatka ensimmäiseen
pysähdyspaikkaan Kymmendöhön kestää vain 15 minuuttia.
Mikä sitten on Kummendön nähtävyys? Se, jota kannattaa tulla
katsomaan kauempaakin? Se on pienen pieni lautamökki, jonka Strindberg itse
rakensi saarelaispoika apunaan vuonna 1882 kirjoittajamökiksi itselleen. Sinä
kesänä hän oli tullut saarelle kahden pienen tyttärensä – Karinin ja Gretan – kanssa, vaimo Siri
von Essen oli näytelmäkiertueella Helsingissä. Mökki rakennettiin kalliolle, pieni
ikkuna merelle päin. Kaksi kesää nuori August istui aamupäivät mökissään ja
kirjoitti, iltapäivät hän käyskenteli saarella, leikki tyttäriensä kanssa ja
viljeli perustamaansa kasvimaata. Tulosta syntyi niin mökissä kuin
kasvimaallakin.
Reilut 130 vuotta pikku mökki on sitkeästi seissyt kalliolla
ja tuhannet ihmiset ovat käyneet katsomassa sitä. Nytkin samalla laivalla
Kymmendölle tuli kokonainen seurue ihmisiä, jotka olivat järjestetyllä
Strindberg-matkalla tutustumassa kirjailijan kirjoitusmajaan ja elämään
pienellä saarella.
Äärimmäisessä vaatimattomuudessaan mökki on vaikuttava:
tämän paikan kirjailija on tarvinnut saadakseen kynänsä laulamaan.
Uninäytelmä
August Strindbergin kuolemasta tuli tänä vuonna kuluneeksi
100 vuotta. Siksi kirjailija on
poikkeuksellisen paljon esillä Tukholmassa. Dramatenissa on talven aikana pyörinyt
peräti neljä Strindbergin näytelmää ja vajaa pari kuukautta sitten sai
ensi-iltansa myös P. O. Enquistin Strindbergistä ja Siri von Essenistä kertova
näytelmä Tribadien yö. Tälle viikonlopulle saimme liput Uninäytelmään, jossa
alkuselostuksen mukaan on 67 % alkuperäistä Strindbergin näytelmätekstiä
vuodelta 1901 ja loput uutta sovitusta. Uuden ja vanhan yhteensovittaminen
toimii hyvin. Näytelmässä maan päälle lähetetty Indran tytär haastaa ihmiset
väitteellään: Det är synd om människan. Nykyiset hyvinvointiyhteiskunnan
jäsenet, tavalliset ruotsalaiset, saavat vastata haasteeseen ja pohtia: pitääkö
minua sääliä?
Blåa tornet – Sininen torni
Viikonlopun kolmas kohde on tietenkin Drottningsgatanilla
oleva Strindberg-museo. Museo käsittää tavallisen kerrostalon neljännestä
kerroksesta pari huoneistoa. Toisessa huoneistossa on tiivis ja kaunisti
aseteltu näyttely kirjailijan elämästä, tuotannosta ja ajatuksista, toinen on
se samainen huoneisto, jossa Strindberg vietti neljä viimeistä elinvuottaan
1908–1912. Pieni kolmihuoneinen asunto on kuin kirjailijan itsensä jäljiltä
vaikka museo on avattu vasta vuonna 1973, yli 60 vuotta kirjailijan kuoleman
jälkeen. Entisöinti museoksi on huolellisesti tehty ja huonekalutkin
suurimmaksi osaksi Strindbergin omia hänen ”punasilmäistä” lempilamppuaan
myöten. Kun Strindberg muutti asuntoon, se oli eräänlainen täyshoitola,
huoneistoissa ei ollut keittiöitä lainkaan, ruoka tuotiin huoneistoon
yläkerrassa sijaitsevasta täysihoitolan keittiöstä, se sopi tietenkin yksin
elävälle kuusikymppiselle kansalliskirjailijalle hyvin. Tämän huoneiston
parvekkeella otti vastaan yli kymmenen tuhannen ihmisen tervehdyksen 60-vuotissyntymäpäivänään,
ja vielä vähän ennen kuolemaansa 63-vuotiaana.
Museossa sai itse määritellä oman Strindberg-käsityksensä. Valittavana oli adjektiivejä naistenvihaajasta humanistiin. |
Museon lipunmyynnissä oli myynnissä laajasti Strindbergin
tuotantoa sekä kirjojina että cd-elokuvina, postikortteja, jääkaappimangneetteja
ja jopa Strindberg-paperinukke. Kauppa näytti käyvän hyvin. Ja täälläkin –
kuten Kymmendöllä – kokoontui porukka Strindberg-harrastajia kuulemaan luentoa
kirjailijasta.
Katu museosta kohti keskustaa on varustettu Strindberg-sitaateilla. Nyt on pakko lukea pitkästa aikaa ainakin Punainen huone. Naimakaupoista ei ole niin väliä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti